TŘETÍ STUPEŇ TORTURY / GALANTI - split

Recenze na lehce zaprášený punkový split dvou pražských punkových kapel TŘETÍ STUPEŇ TORTURY / GALANTI…

Autor: Líný čuně – KAWAKAMIHO RÝŽE

TŘETÍ STUPEŇ TORTURY / GALANTI – split CD
Tahle recenze byla jednou z těch, který mi daly poměrně dost zabrat. Většinou mám totiž to štěstí, že píšu o věcech, který si sama koupím, a tak se dá, pokud nejdu úplně naslepo, dopředu víceméně odhadnout, co mě u nahrávky čeká. Nicméně tohle CD pro mě bylo neznámou. Názvy zúčastněných kapel registruju na různých výpisech koncertů, popř. na plakátech už nějaký čas, ale i tak se mi dařilo se produkci kapel (nechtěně) vyhnout. Když pak přišla nabídka na recenzi tohohle splitka, řekla jsem si, proč si nerozšířit obzory.

TŘETÍ STUPEŇ TORTURY
Splitko zahajují Třetí stupeň tortury. Jednoduchej odsejpající hardcore/punk, kterej mi spádem a zběsilým zpěvem lehce evokuje legendární TELEX. Texty nekomplikovaný, nijak filozofický, ale ani hloupý! Jednoduchý, výstižný vyjádření, navíc u některých témat je vidět celková znalost problematiky (Generace Černobylu, Místnost 101, Homo Nuclea, Kupsitank!) okolního světa, nejen naší zaprděný kotlinky. I když někdy mi přijde, že těch informací je v nich nacpáno trochu moc, a zpěv si s tím pak neví rady a snaží se to tam všechno za každou cenu natlačit. Hudebně spíš průměr, ale tenhle širokej tematickej záběr mě baví! Kdyby dnešní mladí punx začínali na takových kapelách, místo na vyžilých SPS a E!E, který mají s punkem společný maximálně ty tři akordy, tak by to tady vypadalo jinak.

GALANTI
Podobně, ale víc punkově to hrnou kolegové Galanti, kteří mi dávají vzpomenout na mé agropunkové časy :-). Ty však již dávno minuly, a tak musím přiznat, že tohle fakt není pro mě a asi by nebylo ani tehdy. Jednoduchej punk s chraplavým vyprávěcím „polozpěvem“ a z 90% primitivníma textama a rýmama (např. „Teďka hrajem my, tak přestaň blbě stát, začni krutě pogovat nebo na zem srát…“ případně „…Zkoumá v zrcadle odraz svůj, blíží se jeho den – je nesvůj.“). No nevím, ale i patnáctiletí ožralí číraři si zaslouží trochu víc…  Nebo je to jen nadsázka a mně to nedošlo? Ale abych jenom nehanila, texty se většinou zabývají závažnějšíma témata (posedlost internetem a virtuálníma vztahama, komercionalizace svátků ad.) není to jen punk, sex a pivo, jak by se mohlo z výše uvedených řádků zdát, takže za to mají velký plus. Taky je třeba podotknut, že materiál je z roku 2013, a tak se dá logicky očekávat, že dnešní Galanti už budou, vlivem zubu času a změn v sestavě, asi už jinde.

Co se týče bookletu - wow. Nejsem teda žádnej grafickej génius, ale na tomhle na tomhle si teda fakt někdo vyhrál. Na přední/zadní straně fotka reaktoru Černobylu, laděná do červeno-žlutý barevný kombinace, prohnaná filtrem štetce, to vše doplněný o loga, je na mě už zkrátka trochu moc. Navíc kombinace patkového a bezpatkového fontu na zadní straně obsahující seznam songů a základní info, mi teda taky dává zabrat. Jako kdyby kluci a dáma nevěděli, že existuje i jiný font než Times New Roman, což je zase nešvar vnitřáku, kde jsou na sebe texty v některých místech dost nacpaný, navíc tímhle nepochopitelným fontem. V tomhle případě by se fakt mělo razit punkový heslo „V jednoduchosti je síla!“ Naštěstí pro zúčastněné je ale dalším punkovým heslem „Obsah nad formou!“, což tahle deska splňuje a hlavně v případě Tortuřanů  by byla škoda o to přijít.

07.02.19 19:30

**************************************
**************************************